Tuesday, February 06, 2007

الشجره


كان هناك متسع من الوقت للراحة بين محاضرتين لا طائل من ورائهم سوى الوقوف ومحاولات مستميتة لفهم شئ ..أي شئ ولكن لا فائده توجهت أنا وصديقي وليد الى مكان جيد للإستجمام ...متخذا مقعدا تحت الأشجار العملاقه ......جلست ووضعت قدماي على الكرسي المقابل وأسندت رأسي على ظهر الكرسي الخشبية ...أما وليد فانهمك في ترتيب بعض الأبحاث التي سوف تقدم ....
إنتبه وليد الى صمتي المفاجئ وسكوني وتأملي في أوراق ساقطه من أعلى الشجرة ,,,,
وليد : إيه مالك فيه إيه
أنا : مافيش ..أبد
وليد : طالما بتقول ما فيش يبقى فيه ..مين اللي واخد عقلك ؟
أنا : ماتشغلش بالك
وليد :مش هاجبرك على الكلام
أنا :قرأت مره عن النوع ده من الأشجار بعض الأساطير
وليد :إزاي ؟
أنا :لا أبدا بتقول ان لما بتتمنى أمنيه وانت قاعد تحتها بتتحقق
وليد: واضح ان مادة الدراما ومسرحيات شكسبير أثرت جامد على دماغك
أنا : لا بجد تتمنى إيه لو الكلام ده مظبوط ؟
وليد : أتمنى إيه ؟؟؟؟؟ أجاب في سرعة أتجوز(......)ا
أنا : وأنا أتمنى أكلمها بس
وليد : هاتقولها إيه
أنا : ماعرفش بس مجرد أقف قدام عينيها
لاحظت تغير مفاجئ على وجه وليد وصمت فجأة كان عيناه تنظر لشئ ما ورائي ولكني لم أهتم وأستمر ذلك ثواني حتى ما لبث أن تظاهر بالإنشغال في أوراقه ...لم أفهم وتجاهلت الأمر و غرقت في تفكيري ....فجأة قطع أحبال تفكيري
وليد: تخيل إن هي قدامك دلوقتي
فكرت قليلا .... لا أعلم ولكني أندفعت وتخيلت اني أما مها بالفعل ولكن كنت سأخبرها بالتأكيد أني قرأت من أجله كل كتب التاريخ
وبحثت عنها كثيرا .....بحثت عن عيناها ولكن لا جدوى .. تلك العينان تطاردني تلاحقني ...قرأت كل كتب التاريخ لأني رأيتك مرة تحملين أحدها ....
تلك المرآه الوردية تمنيت أن تظل صورتك فيها وأخطفها .... لا أعلم ولكن كنت سأخبرها الكثير عني وعنها ..نعم لأني أعرفها منذ وقت بعيد ..أراقبها وهي تتناول كوب القهوة في الصباح ..وأذوب فيها مع السكر في قاع الكوب.......أتصدقين أني لم أصدق نفسي أنك ترمقني بنظراتك خلسة وكلما أنظر اليك تديرين وجهك في الإتجاه الأخر لماذ؟.إنك بهاذا تدمريني
نظر الى وليد وقال لي اذن من الأفضل أن تنظر ورآك وتواجهها بكلامك هذا................نظرت وياليتني مانظرت .....كانت هي نعم هي قفزت من مكاني ..........وجريت بعيدا

8 comments:

Anonymous said...

بستمتع كتير و انا بقرأة حواديتك
البسيطة

........


من بسطتهتا تشدك ...وتهزك ...من موقف لموقف بتحكيه.....

مش مجاملة ...بجد أنا من حلوتها مش عارفه أكتب أيه

malak said...

بجد حكاياتك مليئة بالاحساس
تحياتى

sarah la tulipe rose said...

طب و جريت لي؟
جميل الاحاسيس دي كلها
بس جريت ليه :)

كلبوزة لكن سمباتيك said...

و بعدين؟
كمل

www.blogs4arab.com said...


يسعدنا تشريفك
www.blogs4arab.com

mariam said...

انا كنت مستنيه بوست جديد
رجعت بحاجه جامده
طريقه سردك شدتنى جدا
بس جريت ليه؟
واجه يمكن يكون ده فى مصلحتك

إنسان || Human said...

وانا بستمتع جدا بجد يانوران ان انتوا بتستمتعوا وكمان بكون مبسوط جدا وانتوا بتعلقوا
........................
بجد ياوليد انا مبسوط جدا وياريت كل المدونين يمسكولي على الواحده زي ما انت بتعمل حتى لو كان الخطأ ده مالوش لزمة ..على العموم ياوليد اي حد في الدنيا بيكتب لا يمكن تكون القصة أو القصيدة تكون نموذجية وبدون اخطاء عشان كده ياوليد أنا بقولك عايزك تهريني نقد

إنسان || Human said...

الله يخليكي يا ملك ..وبجد نفسي التواصل الدائم ده على طول
...............
سارة
المخرج عايز كده ....يمكن البطل مش قادر يواجه ..جبان .نعمل ايه
............
سمبتيك
ولا قبلين...معلهش انتوا مستحملين الهبل بتاعي
.....................
مانو
أشكرك على جبران الخواطر ده وبجد مبسوط جد بكل اللي بيعلقوا وخصوصا انتي لإهتمامك بكل ما أكتب