Tuesday, September 12, 2006

دكتور نفساني

أستلقى أغمض عينيه.............قال له الطبيب أريدك أن تسترخي و تهدأ ولا تفكر, قام الطبيب ووضع إسطوانة موسيقيه بعد أن نفض عنها التراب المتراكم وجلس وأمسك بين يديه بالقلم والدفتر
دكتور:هل تنوي أن تحدثها؟
واحد تعبان:لا أعلم ولكن أعتقد أني أحتاج الى أن أقتبس شخصيه غير شخصيتي لأذهب لأحدثها
دكتور:هل تفكر في الكلا م الذي ر بما تقوله لها؟
واحد تعبان:لا...... أبدا ولكن مشكلتي مع أحلا م اليقظه والتي أتخيل أنني أكلمها ولكن فيما .,لا أعلم
دكتور:وما نهاية تلك الأحلام؟
واحد تعبان:أتوقع أن تأتي في النهايه وتصرخ في وجهي وتقول لي أذهب ايها التعس بأحلامك الى جهنم
دكتور:لا حل لتلك الأحلام الا أن تأخذ خطوه جديه
واحد تعبان:مستحيل
دكتور:أنت تتخذ حجج واهيه مثل....... كيف تذهب لتحدثها وأنتم لم ترتبطوا ارتباطا رسميا أو أن تقول حرام أن أحدث بنت لا أعرفها
واحد تعبان:تعرفني في كلام زي ده
دكتور:كل تلك الحجج تتستر بها على خجلك
واحد تعبان: لا هذا الكلام غير صحيح ...........أو يمكن أن يكون ....صحيح ......ليس كله بعضه فقط؟
دكتور:كيف؟
واحد تعبان:أنا فعلا شخصيه خجوله ولكن أن أحدث البنات زميلاتي في أشياء طبيعيه في غمار الحياه الدراسيه وبصعوبه شديده ...........فما بالك أن أذهب إلى فتاه وأقول لها أنا أحبك
واحد تعبان:ومن ناحيه أخرى أنه فعلا التحدث الى الفتيات في أمور كتلك لا يوافق عليها الدين
دكتور:وماذا قررت بعد أن تعود الى الدراسه وتصطدم بها في أول يوم؟
..................................واحد تعبان
دكتور:ماذا؟
واحد تعبان: لا أعلم لم أفكر
دكتور: هل تغيرت المشاعر؟
قال في سرعه لا
دكتور: إذن
واحد تعبان: إذن قررت أن أؤجل هذا الموضوع ولكن مافي القلب في القلب
دكتور: أنت تقول هذا الكلا م لأنك لم تراها منذ مده
واحد تعبان: ممكن
دكتور: وعندما تعود ستعاودك أفكار التحدث اليها من جديد
واحد تعبان: لا أعلم ولكن أنا أشعر أنني أضحك على نفسى بهذا الكلام.............داخلي شخصين شخص يريد الأستكانه في أحضان الخجل بحجة الدين
وشخص أخر يريد الأندفاع والتحدث اليها.......أليس هناك حل وسط بين هذان الأتجاهان؟
لا أعلم ولكن الحل عندك أنت من تستطيع أن تقرر.............

11 comments:

LAMIA MAHMOUD said...

تحفة واسلوبك عبقري .. بس نصيحة روح كلمها لو القوت فات حتندم
هههههههههههههههه

إنسان || Human said...

أشكرك جدا وأنا مبسوط جدا لزيارتك الأولى وأتمنى ما تكونش الأخيره

LAMIA MAHMOUD said...

اكيد مش الاخيرة وهي ما كانتش الاولى اصلا

إنسان || Human said...

أشكرك......

LAMIA MAHMOUD said...

العفو

MeShMeShA said...

اسلوبك حلو اوى والفكرة اللى كتبت بيها عجبتنى جدا انا ترجمته على انه حوار بين القلب والعقل ويمكن يكون حوار بين النفس والضمير بس نصيحة منى لو انتا فعلا بتحبها وبتحترمها ونفسك تقولها انك بتحبها لازم تبقى قد الكلام ده لان ما ينفعش تقول كلام انتا مش عارف نهايته ايه احسبها صح قبل ما تاخد خطوة زى دى لاننا هانتحاسب على كل كلامنا وافعلنا وكن على يقين ان اللى بيتقى الله فى اى حاجة ربنا بيكرمه فيها وربنا يوفقك لكل خير

malak said...

بجد اسلوبك حلو قوى بس لو بتحبها بجد ياريت تفكر وتفكر لكى تكون قد المسؤلية
ونصحيتى ليك فكر فى الشىء الذى يرضى ربنا الاول

إنسان || Human said...

مشمشة
شكرا يا مشمشة على الكلام الجميل......وبجد نورتيني في أول زيارة ليا وأتمنى تكرريها..........هو الموضوع الكلا فيه سهل بس أهم حاجة وقت التنفيذ بيكون صعب جدا
ملاك
أشكرك على إهتمامك بالتعليق على موضوع قديم .......بس موضوع الحب ده موضوع شائك جدا ......وقد المسئولية دي كلمة كبيرة يترتب عليه ان انت تصون اللي بتحبه وللموضع بقية

إنسان || Human said...

أه وليد معلش ........ماعلقتش عليك الأول .....كنت علقت ومظهرش التعليق.....أولا أشكرك على إهتمامك بالتعليق....ثانيا أهم حاجة التفهم ...مش التفاهم ....متفهم الوضع ومتفهم نفسك وتقدر توصل اللي إنت عايزه في الوقت المناسب

nour said...

انا نفسي اشترك معاكو نفسي اتكلم مع حد

الفرس الابيض said...

فكرة حلوة الموقع دة واختي نفسها تتكلم مع حد بس ببتكتم بردو اختي يا دوكتور نفسها تحقق حاجة في حياتها مع ان اهدافها بسيطة جدا بس مش عارفة اية اللي بيقف في طريق انها تحقق حاجة هي معندهاش ارادة قوية وانا مش عارفة اعمل اية بابا هو السبب في فشلها انا لولا اني اتولدت مكنش لا ماما ولا تيتة ولا حد اتكلم و واجهه بحقيقتو انو عصبي و مش بيفكر الا في نفسه المهم اختي بعد معاها بحاول اطلع اللي جواها و بيطلع بس بتبقي مستسلمة و يائسة انها تكمل حياتها هي اكبر مني و عندها 19 سنة ...ارجو الإفادة ..وشكرا