Monday, July 28, 2008

مر عامين

عامان مروا ومرت معه عدد قليل من التدوينات ,أحتفظت فيهم بعدد أقل من الأصدقاء ,ربما بسبب الإنقطاع المتكرر عن التدوين , لذلك أصدقاء ذهبوا وأصدقاء جاءوا وتلك هي الحياة وذلك هو التدوين ,بالتأكيد عندما أتصفح أرشيف تلك المدونة والعدد الصغير من التدوينات الذي يعبر عن حالات مختلفه مررت بها بالتأكيد أشعر بحالة من الإنتشاء والبهجة المؤقته التي تمر سريعاً عندما أدرك أن عدد أصدقاء التدوين أقل من المفترض أن يكون ,للأسف ينقطع الكثير عن التدوين لظروف مختلفة , عندما أنظر إلى روابط المدونات الصديقه القابعة في زاوية المدونة ,أعتبرهم أصدقائي ,لاأعلم ماذا عنهم ولكن أخترتهم بدقة ,لأني أستفدت من كتابتهم وأشعر بقربهم إلى تفكيري وقلبي ,ولكن إذا نظرت إلى بعضهم ستجد هم أنقطعوا ولكني مازلت أحتفظ بعناوينهم أملاً في عودتهم ...ربما,أما عن التعليقات ,أعتقد أنها قليله نوعاً ماأيضاً ولكن أتمنى أن تكون مع قلة زوار المدونه والمعلقين والأصدقاء أن أستفيد من أراءهم المركزه فيما أكتب


---------------------


ننتقل إلى التاج أو الواجب كما يطلقون عليه ..وأولهم جاء من ثلاثة أصدقاء وهم ماريونيت وشاشا وإسراء صاحبة مدونة دواير

وبيطلب اقول6 اسرار قد لا يكتشفها من يقابلك لاول مره ؟

بالتأكيد بعد أن أجيب عنها لن تصبح أسرار

السر الأول سيصدم من يقابلني لأول مره أنني أنتهيت تواً من السنه الرابعه..لأنه بيعتبر أن شكلي صغير

السر الثاني أنه سيصدم أن أنا من المفترض أن أكون مدرس ومن المفترض أيضاً لغة إنجليزية

السر الثالث أنه لن يعلم أني إنسان طبيعي جداً جداً ,لأن بعضهم يكون أفكار سيئه عني فمثلاً بعضهم يظن أني أعاني من حالة إكتئاب صعبة جداً لدرجة إن أنا كنت مرة في أحد المساجد مع بعض الأصدقاء وجاء شخص يعرف أصدقائي ولايعرفني ,فأنا كنت منزوي وحدي كالعادة ,فجاء سلم علي وجلس مع الأصدقاء , وسمعته يكلم أحد أصدقائي بصوت منخفض عني, ويسئله (هو تعبان نفسياً ؟ولاإيه )أنا بصيت له كده ومقدرتش أمسك نفسي من الضحك ..المهم الصديق كتر خيره نفى ذلك تماماً

السر الرابع يمكن أن يكون عني الأخر أني عقلاني أو منطقي ولكنه لايعلم أني أكون عاطفي أو رومانسي في الكثير من الأحيان

السر الخامس لايعلم أيضاً أنني أكون على علم بأشياء لايتخيل أبداً أن أكون على علم بها ..بيكون عني فكرة أني عبيط بس أنا اللي بستعبط
السر السادس والأخير أنه يظن أني كئيب جداً وخنيق لكني بتكون طبيعتي أمام الأشخاصالأغراب أنا بكون كانن وساكت لكن بكون على العكس تماماً مع الناس الذي أعرفهم جيداً
أما عن إهداء هذا التاج ,فالصراحة مش عايز الأزيه لحد ..فمن يريد أخذه من المعلقين والمعلقات فليأخذه مش هامنعه
التاج الثاني على التوالي من الصديقه المصممه على الأزيه إسراء دواير
س1 : أذكر خمس أحلام على الاقل ..تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير اشياء ..ماذا ستعدل وماذا ستترك؟؟
أحلام تخص الماضي..كنت أتمنى أن تكون حياتي أكثر إستقراراً ,حتى أظل محتفظاً بأصدقاء الطفولة حتى الأن
بما إن أحلام اليقظة وأنا صغير كانت شغاله ..كنت أحلم بأن أكون حاكم لدولة عربية عبارة عن جزيرة في المحيط الأطلنطي ,دولة قوية وكنت أرى فيها مالاأستطيع أن أراه في الدول الأخرى من إنتصارات خيالية وأسطورية
كنت أيضاً أحلم بأن تكون لي أخت ...أخت تكبرني أو تصغرني لايهم ولكن أخت (حلم غريب )؟
كنت أحلم بأن أكون فلسطيني ..أعيش في فلسطين وأستشهد
كنت أحلم بأن أبقى طيلة حياتي في محل ميلادي جدة(تلك الأحلام وغيرها مازالت تراودني بما أن داخلي طفل)؟
س2 : أذكر خمس أحلام على الاقل ..تخص مستقبلك
أحلام أيضاً ..مازلت أتمنى أن أحترف الكتابة سواء من خلال الصحافة أو غيرها
أحلم بأن أتقن اللغة الإنجليزية بشكل أكبر
أحلم بأن أرى كل من ظلم داخل قفص ,يُحاكم
أكيد بحلم بوظيفه محترمه وكويسه
وأكيد كمان بأحلم ألاقي بنت الحلال
س3 :أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين فى حياتك حاليا كنت تود وجودهم الان او فى حياة اولادك مستقبلا
حاكم عادل وشيخ لا يخشى لومة لائم

س4: أعطيتك ثلاث وردات .. من هم الثلاث الأشخاص اللى هتهديهم الورد اللى معاك
أمي
أبي
أفضل أصدقائي

س5 : لو أعطيتك ورقة بيها 3 سطور فقطو قلت لك أكتب فيهم اللى أنت عيزه هتكتب إيه ؟؟
أنا لاشئ بدون من حولي
,أخطئ وأحاول أن أتعلم من أخطائي وتجاربي
ورأيي دائما خطأ يحتمل الصواب وصواب يحتمل الخطأ
س6 : ما هو هدفك فى الحياة ؟؟
هدفي في الحياة أن أحقق أحلامي أن أتقن ماأدرسه وأطبقه على أرض الواقع

إن شاء الله بكرة هيكون أحسن من النهارده"س7: هل تصدق هذه المقولة ؟؟ و لماذا ؟؟
في بعض الأحيان لاأصدقها وأحيان أحيان بكون مؤمن بيها ..حسب حالتي

س7 : أجمل مقولة سمعتها فى حياتك ؟؟
إفعل ماشئت ولكن تحمل التوابع والنواتج

س8 : من المغنى اللى بتحبه أوى و إيه أحلى أغنية ليه بتحبها ؟؟
مابحبش مغني الصراحة ..لكن بحب أسمع فيروز ..وبحب أسمع أغنية قدش كان في ناس


س9 : غزة" تمثل لك إيه فى حياتك ؟؟"
تمثل مدينة عربية وفلسطينية ,كلما أتذكرها أصاب بحالة من الغيظ والغضب ,لأن اليهود نجحوا في التفريق مابين الفلسطينيين أنفسهم

س10 : أعطى لإنتمائك لوطنك درجة من مائة ؟؟
75/100
س11 : لو تزوجت و أنجبت بنتين و ولدين أى الأسماء تختار لهم ؟؟
ملك ومريم
مالك ويوسف
س12 : عمرك غشيت فى أمتحان و انت صغير ؟؟
مالمقصود بوانا صغير ..في الإبتدائي لم أغش ..في الإعدادي أحياناً

س 13 :لو أتعرض عليك رشوة كبيرة و انت فى زنقة ماليه هتعمل إيه ؟؟
إنشاء الله مش هاقبلها أبدا

س14 : قول 3 صفات ب 3 كلمات بس توصف بيهم شخصيتك

بسيط,متسرع,إنفعالي

س 15 : برضه بكلمة واحدة ايه اهم صفة عايزها في شريك حياتك

يفهمني

س16 : ايه المجال اللى غير دراستك وشايف نفسك فيه قوي

الصحافة

س17 : بتحب السفر؟ أيوه

س 18 : طب دلوقتى حالا ايه المكان اللى نفسك تكون فيه

أي مكان فيه بحر

س19 : تمرر التاج ده لمين ؟؟أي معلق نفسه يجاوب على التاج اللي أسئلته مالهاش أي علاقه ببعض

10 comments:

•√أريـ السمر ـج√• said...

المقدمة اثرت بيه فعلا خصوصا احتفاظك باسماء مدونات رغم انقطاع اصحابها عن التدوين .. يمكن لانى مريت بنفس الحالة لفترة طويلة و بالنهاية استسلمت انهم مش راجعين بعد الغائهم للمدونات


----

اجاباتك عن التاج حلوة جدا .. حسيت فيها حزنك من فراق اصدقاء على مر الاعوام

لكنها الحياة

دمت بكل الخير

emad.algendy said...

في البداية تحياتي لك
اشتقت لتواصلي معك كثيرا
بعض الاشخاص كلمة منهم فقط تعني بحور وصل ومودة لا تنقطع
سعيد لاني من ضمن اصدقاؤك
شرف لي حقا
المدونات عالم افتراضي ايضا
اجاباتك اثرت فيني كثيرا
اؤمن ان المشاعر لغة
ومن كان للقلب فللقب يصل
اتمنى لو قرات لك "عامودا"يوميا في اي صحيفة
اثق انك سثرينا
تحياتي
معك ايضا الامر يختلف

اشتقت لك

محاولة لكسر الصمت said...

أول مرة اقرا تاج لحد وتعجبني الاجابات كده.بجد كل اجابة حكاية......
بالنسبة للتاج الاولاني فتقريبا الناس كلها بتبقى زي بعض في اول مقابلة...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التتاج التاني بجد جميل.....ولو انه فعلا زي ما قلت اسئلته مالهاش علاقة ببعضها وما اعرفش الي عمل التاج من الاول عمله على اي اساس.........
عجبتين أي أحلام الماضي وبالذات انك تكون حاكم دلوة عربية ولو اني بيتهيالي انك اكيد دلوقتي غيرت رايك...وكمان حلم ان يكون ليك اخت مع العلم انه مش غريب ولا حاجة..
أما عن الحاكم العادل والشيخ الذي لا يخشى في الحق لومة لائم فربنا يستجيب بجد......

وأخيرا....أنا برضه غاوية أذية!!!!!!
بالعكس أحيانا بنحتاج نكتب أحلامنا عشان نفضل فاكرينها بدل ما ننساها في زحمة الدنيا........هو صحيح مش لازم نكتبها على المدونة بس يلا اهو بنكتبها..........ومع ذلك فمتهيالي التاج ده مش صعب زي التاج الاخير اللي مررتهولي.............بس شكرا وربنا يحقق للجميع احلامهم

كلام وخلاص said...

انت انسان بجد
سلام

نهر الحب said...

ازيك
فينك

التاج حلو اوي وانت شبهي شويتين

بس مش حاخده كفايه اللي قبل كده

بس شخصيتك جميله
بس بلاش تبقي قدام الناس منطوي
ممكن يبعد الناس عنك

تحياتي

حنيــــــن said...

يااااه
نفس احساسى
قلت كل اللى بحسه واللى ماكنتش عارفه اعبر عنه
بحب اصدقاء مدونتى جداااا
وبعتز اوى بصداقتهم
وبفتقد غيابهم بشده
وبحزن جدا لما بيختفوا من عالمى الجميل
انا برضه بختفى كتير
بتاخدنى الحياه بعيد بس برجع بسرعه ادور على اللى فاضل من اصدقائى الغاليين
كل الايام وانت طيب

حنيــــــن said...
This comment has been removed by the author.
rovy said...

السلام عليكم
بالنسبه للمقدمه فقد شعرت بها جدا و سبحان الله انى باتكلم فى البوست اللى حانزله ان شاء الله عن حالات قريبه مما ذكرت ..
اما بالنسبه للتاج اجاباتك هايله و عجبتنى .. جميل انك تكون رومانسى و عاطفى رغم انك عقلانى ومنطقى ..

اتمنى ان تحقق كل احلامك ان شاء الله و ان تجد بنت الحلال و يرزقك الرحمن بالسعاده و تحقيق احلامك ..
حقيقى اجاباتك كلها هايله بأحيك عليها ..
خالص بقديرى و تحياتى

إنسان || Human said...

أريج السمر
فعلاً في النهاية نستسلم لتلك الحقيقة , ولكني أيضاً مازلت محتفظ ببعض الأمل , تعليقك دوماً يشرفني
شكراً
..........
نور
وأنا أيضاً يانور سرني جداً عودتك ,أتمنى أن تكون عودة أقوى , تلك العودة تعطيني الأمل في عودة الأصدقاء الآخرين

فعلاً كلمة واحدة تختلف من شخص لأخر ...حسب العلاقة المتبادلة بين الشخصين ..أتمنى أن تدوم تلك الصداقة إنشاء الله
....
دواير
أنا بهزر طبعاً ياإسراء أوعي تزعلي خالص , أنا أنبسط جداً لما حد يهديلي تاج , لأن يدل ان في ثقة إن الشخص ده هايجاوب عليه
وأنا مبسوط جداً إن الإجابات عجبتك وشكراً على التاجين بجد
................
كلام وخلاص
الله يخليكي با أسماء ..إنتي اللي ذوق
.........
نهر الحب
إزيك إنتي
أنا موجود ..شوفي إنتي اللي فين
براحتك , مع اني كنت أتمنى تاخديه ..والإنطواء ده مشكلة بحاول على قد ما أقدر أحلها
.........

إنسان || Human said...

حنين
والله ياحنين للأسف ده حال كتير من المدونين إفتقاد أصدقاء قدامى ,لكن في نفس الوقت لازم نتعرف على ناس جديدة
ومهم جداً الغيبة الطويله بتنسي الناس بعضيها , عشان كده لازم نحافظ على الموضوع ده
.............
روفي
وعليكم السلام
أنا فعلا قرأت البوست ده وهو بيتفق مع الفكرة دي تماما ..كل سنه وانتي طيبة وأتمنى عودتك سريعاًَ ....أتمنى لكل الناس تحقق اللي هيا حباه